Thursday, March 3, 2011

madu untuk...........

Assalamualaikum


Harini entry simple tapi best untuk................................


ahaha..suke bebeno aku ni nak buat surprise kan... heishhh......bako..kite bako jer farah ni! Ahaha, tapi tolong la jangan bakar aku betul-betul T__T . Erm sebenarnya harini nak cerita kebaikan madu untuk...................


PANG! Ambik kau pelempang! mukadimah punye panjang. Okey..tarik nafas....hari ini segmen MADU UNTUK MUKA! YES MADU UNTUK MUKA!!
Google ajer


Seperti yang kita maklum, madu banyak khasiatnya untuk tubuh badan kita. Madu boleh digunakan untuk memanaskan badan, makan satu sudu dan tadaaa! badan kau pun panas. Juga sesuai untuk orang yang mencari ikhtiar untuk penyakit asma, boleh campur madu dengan telur ayam mentah sebijik. Aku pernah jugak makan camni, tapi sekali je la seumur hidup T_T


Tapi before aku balik Malaysia untuk holiday haritu, aku sempat la guna madu ni untuk muka aku. Yeppp, aku dah cek dekat internet and memang ramai sangat orang yang dah try buat mask dari madu so aku terus cuba!


So firstly, biar aku cakap ape kelebihan dan kekurangan dia okey. Kelebihan dan kekurangan madu ni berbeza kepada setiap individu. Ada yang betul-betul serasi, ada yang tak. 


Kelebihan:

  1. Jerawat kau cepat matang. So dia cepat pecah :D
  2. Melembabkan muka
  3. Mengelakkan jerawat tumbuh pada kemudian hari
  4. Boleh dimakan

Kekurangan:

  1. Melekit, so korang boleh rasa rimas sebab tak selesa
  2. Kadang-kadang, time tengah pakai tu lah muka nak gatal. Nak garu pun rase tak best 
  3. Ada yang tak sesuai, so jerawat naik instead of berkurangan
So, ni apa yang berlaku pada aku, so aku bagi kelebihan dan kekurangan from my point of view. And aku wajib bagitahu korang ni, PAKAI MADU ORIGINAL. Jangan pakai yang dah proses sebab antara punca muka jadi lagi teruk adalah sebab pakai yang dah tak asli. 



Method untuk pakai

  1.  Lumur dekat muka. :D 
  2. Atau sapu pada tempat yang ada jerawat sahaja
  3. Atau bagi yang lebih kreatif, boleh mix madu dengan yogurt, kemudian tambah oat untuk pekatkan campuran tadi supaya tak meleleh dari muka. Kemudian sebelum cuci, boleh la scrub pelan-pelan muka. See, dua dalam satu! Mask and scrub! :D 
Got it from Google. See how happy she is when using this honey facial mask :D


Finally, semoga muka korang makin ayus dan cantiks. Aku berkongsi aje pengalaman diri. Sekarang aku dah tak pakai, tapi sebenarnya before ni aku pakai 3 4 hari je pun. And aku memang suka sangat! Kalau ada side effect yang aku tak tahu, silalah bagitau aku k! :D 

Bye!

3 comments:

  1. dah manis macam madu pun nak pakai madu lagi kaaa.. (okay saya lame)

    ReplyDelete
  2. wah best nye farah...tp i dah manis mcm madu..cmne nie..? hehehe..

    btw, mane header yg u nk wat tu...?
    i menanti tau sbb pasni i plak nk mintak u wat header utk i...hehe

    ReplyDelete
  3. apesal kawan i sume manis2 ni?!?? *tangan di dada mata ke atas* ahaha~ zawa, kte blom sempat lagi nk buat T__T pastu kte tak brape pandai nak pakai photoshop cs5..huu

    ReplyDelete